Integracja
Film z zajęć terapeutycznych. I miejsce w konkursie "Migawka".
Film, nakręcony w naszym przedszkolu przez Fundację Misja Integracja
dea integracji polega na włączaniu dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi w system placówek masowych z jednoczesnym zapewnieniem dzieciom właściwej i dostosowanej do indywidualnych potrzeb i możliwości pomocy w procesie szeroko rozumianej edukacji.
U podstaw koncepcji edukacji integracyjnej legło przekonanie, że tylko wychowując i kształcąc dziecko niepełnosprawne wśród pełnosprawnych rówieśników można osiągnąć jego integrację społeczną. Istotą systemu integracyjnego jest indywidualne podejście do każdego dziecka i zapewnienie mu optymalnych warunków, aby mogło ono w pełni realizować program nauczania poprzez odpowiedni dobór metod, form i środków dydaktycznych.
Świat ludzi pełnosprawnych jest otoczeniem, w którym każde dziecko niepełnosprawne musi się odnaleźć. Właśnie takie warunki stwarza system integracyjny, w którym dzieci niepełnosprawne uczą się, bawią i wzrastają wraz z ich pełnosprawnymi rówieśnikami. Jest to korzystne również dla pozostałych dzieci. Dzieci niepełnosprawne uczą się przestrzegania norm społecznych, zachowań społecznie akceptowalnych oraz dostrzegania podobieństw pomiędzy nimi a ich pełnosprawnymi rówieśnikami. Taka forma kształcenia zapobiega tworzeniu się sztucznych, zamkniętych środowisk. Ponadto możliwość uczęszczania do placówki znajdującej się w rodzinnej miejscowości, blisko miejsca zamieszkania, wiąże się dla dziecka niepełnosprawnego z pozostaniem w domu rodzinnym i bycie otoczonym najbliższymi, miłością rodziców, rodzeństwa tak ważnymi w pierwszych latach życia małego człowieka. Korzyści z edukacji w warunkach integracyjnych czerpią również dzieci pełnosprawne, które uczą się akceptować odmienności, słabości innych, zauważają wspólne podobieństwa. Dzieci mają szansę nauczyć się wzajemnego szacunku, zrozumienia, pomocy i otwarcia na potrzeby drugiego człowieka.
Nasze przedszkole przygotowane jest do objęcia opieką dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną, niepełnosprawnością narządów ruchu, dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju a także z opóźnieniami rozwoju psychoruchowego. Jesteśmy w stanie zapewnić pobyt dzieciom z cukrzycą, na pompie insulinowej.
Rekrutacja dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego odbywa się na terenie placówki, po zapoznaniu się specjalistów z dokumentacją dziecka oraz na podstawie obserwacji dziecka dokonanej przez zespół specjalistów zatrudnionych w przedszkolu. Dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego uczestniczą w życiu przedszkola, w zajęciach- pod dodatkową opieką pedagoga specjalnego. Jeśli zachodzi taka potrzeba, korzystają z zajęć z logopedą, terapeutą SI, psychologiem.